Het nut van sportsupplementen

Veel mensen in Nederland gebruiken sportsupplementen. Wil je weten welke sportsupplementen je kunt nemen en wat dit voor je doet? Lees het in deze blog!

Voordelen van sportsupplementen

Er zijn verschillende sportsupplementen die je kunt nemen. Welk voordeel het supplement heeft, hangt af van het type supplement dat je neemt. Zo zijn er supplementen die spieren herstellen, je uithoudingsvermogen verbeteren of je immuunsysteem versterken. Let er dus goed op welk supplement je neemt en met welk doel je het supplement neemt. Zo zijn er ook allerlei vitaminen en mineralen die je kunt nemen met allemaal verschillende werkingen. 

Vitaminen en mineralen aanvullen

Om een goede gezondheid te hebben is het essentieel om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Hieronder vallen ook de vitaminen en mineralen. Een aantal vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor de mens zijn onder andere:

  • Vitamine D
  • Magnesium
  • Calcium

Vitamine D is belangrijk voor het menselijk lichaam, omdat het verantwoordelijk is voor een goede spierfunctie, sterke- botten en tanden. Vitamine D krijg je vooral binnen via zonlicht, maar omdat in Nederland de zon niet voldoende schijnt om genoeg vitamine D binnen te krijgen, is het verstandig om sportsupplementen bij te nemen. Daarnaast kun je magnesium nemen wat belangrijk is voor de bot- en tandstructuur. Ook draagt het bij aan het doorgeven van prikkels van de spieren en zenuwbanen. Verder kun je calcium nemen als supplement. Calcium is een mineraal dat zorgt voor de botten en tanden. Het speelt een rol bij de spierfunctie, het zenuwstelsel en het reguleren van de hartwerking. Calcium is vooral verstandig om te nemen als je in de groei zit, zoals bijvoorbeeld bij de pubertijd.

Eiwit tekort aanvullen

Je kunt eiwit nemen als sportsupplement. Ons weefsel is opgebouwd uit cellen, en alle cellen bevatten eiwitten. De eiwitten zijn essentieel voor ons lichaam en vooral voor sporters. De eiwitten zijn belangrijk voor de aanmaak van spierweefsel. Als sporter heb je meer eiwitten nodig, omdat je kleine microscheurtjes maakt in je spieren tijdens het sporten. Om te herstellen heeft het lichaam daarvoor eiwitten nodig. Als het lichaam onvoldoende eiwitten binnenkrijgt, dan zal het eiwitten uit de spieren gebruiken wat ten koste zal gaan van de spiermassa. Daarom is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen anders zal een deel van je training voor niks zijn.

Herstel bevorderen

Als je net gesport hebt, dan heeft je lichaam veel energie geleverd en heeft het tijd en voeding nodig om te herstellen. De glycogeenvoorraad is uitgeput door het sporten en de spieren hebben behoefte aan koolhydraten en eiwitten. De koolhydraten geven het lichaam nieuwe energie. De eiwitten herstellen de spieren en bevorderen de spieropbouw. Daarnaast is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Tijdens het sporten verlies je veel vocht en dit moet weer aangevuld worden.

Conclusie

Sportsupplementen kun je dus om meerdere redenen nemen. Je kunt vitaminen en mineralen nemen om je tekorten aan te vullen naast je dagelijkse voeding. Je kunt daarnaast ook het herstellen willen bevorderen door koolhydraten en eiwitten te nemen.