Fiets

4 reden waarom fietsen tijdens Corona goed is

Het houdt de complete wereld sinds begin dit jaar volledig in zijn ban: het Coronavirus. Persconferenties volgen elkaar in rap tempo op en maatregelen worden massaal uit de grond gestampt. Geen bijeenkomsten. Social distancing. De sluiting van horeca. Gelukkig is er nog geen totale lockdown in Nederland afgekondigd. Je kunt dus nog gewoon naar buiten. Maar mag je dan nog wel fietsen? Ja, zeggen de specialisten van Bikesland. Sterker nog: deze manier van bewegen kent grote voordelen. Ook tijdens de gezondheidscrisis.

1. Social distancing

Een van de maatregelen die het Nederlandse kabinet heeft afgekondigd, is het social distancing. Dit houdt in dat we ten alle tijden anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden. Op straat. In de winkel. Tijdens huisfeestjes. Op deze manier heb je een minder grote kans op het verspreiden van de infectie. Fietsen is hierbij ideaal. Zoals de Duitse overheid concludeerde, gaan deze activiteit hand in hand met de gestelde maatregel. Fietsers houden namelijk automatisch voldoende afstand.

2. Het vermijden van OV

Soms moet je gewoon – of je het nu wilt of niet – even de deur uit. Voor boodschappen. Voor het ophalen van medicatie. In dat geval is het verstandig om lopend of met de fiets te gaan. Hiermee voorkom je dat je – in het vaak overvolle – openbaar vervoer terecht komt. Het risico om Corona op te lopen is dan vele malen groter. Tijdens het fietsen is het inademen van de geïnfecteerde microdruppels daarentegen vrijwel nihil. Ook raak je minder snel geïnfecteerde oppervlakken aan.

3. Een betere weerstand

Je hoort het dagelijks in het nieuws. Corona is vooral gevaarlijk voor mensen met een lage weerstand. Mensen met hartproblemen. Diabetici. Longpatiënten. Deze personen doen er goed aan om – wanneer ze even een luchtje willen scheppen – de fiets te pakken. Deze activiteit verlaagt namelijk de bloeddruk en ventileert de luchtwegen. Met dat laatste reinig je de longen goed, waardoor het virus minder snel vat op jouw gezondheid heeft. Let wel: het voorkomt de aandoening niet.

4. Mentaal sterker

Thuiswerken. Sociale isolatie. Het eist gegarandeerd zijn tol. Frustraties komen makkelijker naar boven drijven en je kunt de situatie soms somber in gaan zien. Door af en toe te fietsen gaan je dit soort situaties tegen. Er komt namelijk endorfine vrij. Hierdoor ga jij je veel beter voelen. Ook is fietsen een prima uitlaatklep, waardoor je met hernieuwde energie aan een nieuwe dag begint. Veel succes!